جلد 17، شماره 1 - ( مجله پژوهش فيزيك ايران، بهار 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 73-80 | برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه صنعتی اصفهان ، makbarzadeh@cc.iut.ac.ir
چکیده:   (1214 مشاهده)

مطالعات گوناگون، رفتارهای آماری متفاوتی برای الگوی جابجایی انسان‌ها در شهرهای جهان ارائه کرده‌اند. مقاله حاضر به تحلیل آماری مسافت سفر تاکسی‌ها در شهر اصفهان می‌پردازد. داده‌های این پژوهش از سامانه خودکار ثبت مکان تاکسی‌ها بدست آمده است و مجموعا اطلاعات زمان-مکانی حدود پنجاه و سه‌هزار سفر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که تابع لوگ‌نرمال بهتر از توابع نمایی و توانی، توزیع آماری مسافت سفرها را برازش می‌دهد. همچنین وجود طبقات مختلف معابر شهری (بزرگراه، خیابان‌های دو و چندخطه) نتوانسته است بتنهایی الگوی سرعت سفرها را توجیه کند. میانگین مسافت سفرها برای اصفهان در روزهای کاری حدود پنج کیلومتر و در روزهای تعطیل حدود هفت کیلومتر می‌باشد. همچنین توزیع مسافت سفرها در روزهای تعطیل، چاولگی و کشیدگی بیشتری نسبت به روزهای کاری نشان می‌دهد. در نتیجه مسافت سفرهای تاکسی روزهای تعطیل ناهمسانی بیشتری نسبت به روزهای کاری دارند. مقایسه رفتار سفرها در پرترددترین ساعت روزهای کاری (ساعات اوج) با کل نشان می‌دهد که میانگین مسافت سفر در ساعات اوج دارای میانگین، انحراف معیار، چاولگی، و کشیدگی کمتری نسبت به کل روز است. متوسط سرعت تاکسی‌های شهر اصفهان در روزهای کاری برابر 30 کیلومتر بر ساعت و در روزهای تعطیل برابر 50 کیلومتر بر ساعت بوده است.

متن کامل [PDF 772 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي